"(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata, " Ya Tuhanku, sesungguhnya aku bernazar kepadaMu, apa(janin) yang dalam kandunganku (kelak) menjadi hamba yang mengabdi (kepadaMu), maka terimalah (nazar itu) dariku. Sungguh, Engkaulah yang Maha Mendengar , Maha Mengetahui."
( ayat 35, surah Ali Imran)

"Maka ketika melahirkannya, dia berkata ," Ya Tuhanku, aku telah melahirkan anak perempuan ." Padahal Allah lebih tahu apa yang dia lahirkan, dan laki-laki tidak sama dengan perempuan." Dan aku memberinya nama Maryam, dan aku mohon perlindunganMu untuknya dan anak cucunya dari gangguan syaitan yang terkutuk."
(ayat 36, Surah Ali Imran)

"Maka Dia (Allah) menerimanya dengan penerimaan yang baik, membesarkannya dengan pertumbuhan yang baik, dan menyerahkan pemeliharaannya kepada Zakaria. Setiap kali Zakaria masuk menemuinya di mihrab ( tempat khusus ibadah), dia dapati makanan di sisinya.Dia berkata, "wahai maryam! Dari mana ini engkau perolehi?''Dia(Maryam) menjawab, "itu dari Allah." Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki tanpa perhitungan"
(ayat 37, Surah Ali Imran)

                                           ********************************


Dikisahkan bahawa Imran da isterinya sudah lanjut usia tapi masih belum dikurniakan cahaya mata..Isterinya bernazar jika Allah mengurniakan anak kepadanya, dia akan menyerahkan anaknya itu untuk menjadi khadim(pelayan) di BaitulMaqdis. Nazar itu diikrarkan kerana dia amat mengharapkan kehadiran anak lelaki..

Akan tetapi, Allah Maha Mengetahui...Anak yang dilahirkan adalah perempuan dan si ibu tidak dapat berbuat apa-apa dan melaksanakan nazar yang telah diikrar...bayi perempuan diberi nama MARYAM...Seluruh hidup Maryam hanyalah mengabdikan diri kepada Allah swt dan kecintaannya kepada Ya RAbb melebihi segala-galanya...Di rahim wanita inilah lahirnya seorang penegak kebenaran iaitu Nabi Isa Alaihissalam... Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita...

Ana teringat sepotong ayat Al-Baqarah (216) ; dimana maksud ayat tersebut ialah " Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia tidak baik bagimu.Allah Maha Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"..


Analogi dari ayat 216, surah Al-Baqarah ini ialah Allah mendatangkan kilat dan hujan lebat kepada kita, tetapi di pengakhiran, Allah kurniakan pelangi indah untuk kita... So sweet...Ada hikmah disebalik apa yang berlaku di dalam kehidupan kita ini... Wallahua'lam..