Kamis

TERUSLAH BERCINTA SAMPAI KE SURGA-NYA


Bismillah,....

Sahabat ku , perjalanan hidup manusia di dalam mengarungi mahligai rumah tangga tak selamanya indah  seperti yg di harapakan , terkadang cobaan dan badai kehidupan datang silih berganti . persoalan demi persoalan perlu jawaban atas kesabaran & komitment kita dalam menghadapi & menyelesaikan nya , semoga beberapa point di bawah ini akan membantu kita untuk terus bercinta bersama kekasih hati kita sampai akhir hayat sampai ke SYURGA-NYA ,...... INSYA'ALLOH

1) Jangan putus asa
Seorang pencinta sejati tidak akan pernah berputus asa. Oleh itu, dalam perkahwinan, ketabahan dan kesabaran itu amat penting, umpama isi kelapa, ‘ambil patinya, buangkan hampasnya.’

Jangan sesekali menjadikan cinta yang pernah hadir dulu umpama embun di pagi hari, sedikit demi sedikit ia menghilang kala bahang mentari kian meninggi.

Jika ini dapat dilakukan, maka langkah kedua pasti lebih mudah untuk dilalui, InsyaALLAH.


2) Perkasakan cinta
Andai pertemuan dengan pasangan adalah kerana cinta, maka pertahankan rasa cinta itu, namun ia terlebih dulu perlu dibersihkan dari nafsu yang menipu, kemudian diperkasa pula dengan CINTA kepada-NYA.

Gelora cinta ini akan menjadi penawar yang menolak segala kebencian yang hadir terutama ketika berhadapan karenah pasangan. Jika benar-benar mencintai suami/isteri, maka perasaan cinta ini mampu berfungsi sebagai ‘booster’ untuk membantu pasangan keluar dari kelalaiannya.

Insafilah, andai benar anda menyintai pasangan di dunia ini dan berkeinginan meneruskan alam percintaan di syurga abadi, InsyaALLAH, maka dua langkah di atas jangan sesekali diabaikan. Sematkan ayat cinta ini di dada kalian; sebagai peringatan, sebagai pedoman CINTA orang-orang bertakwa. Firman-NYA :


الْأَخِلَّاء يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ

Maksudnya : “Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa.” ( Surah Az Zukhruf ayat 67 )


3) Gantungkan harapan
Jika mengharapkan cinta berkesinambungan hingga ke syurga, maka pergantungan yang benar harus diletakkan pada-NYA. Mengharap pada manusia, rasa kecewa akan menjelma bila jalan-jalan harapan itu dinodai dengan perlakuan yang tidak terjangka.

Akan tetapi, menggantung harapan pada ALLAH, walau apa jua yang berlaku di akhirnya, maka jiwa akan reda dan pasrah atas setiap ketentuan Yang Esa.


TERUSLAH BERCINTA HINGGA KE SYURGA-NYA
Akhirnya, perkahwinan, walau siapapun penerajunya, tetap akan ada masalah yang melanda. Ia sebagai ujian kesetiaan, rasa cinta dan terlebih lagi sebagai pemangkin keimanan bagi orang-orang bertakwa dan beriman. Andai fokus perkahwinan berkisar kepada persoalan, 'kenapa?' dan 'bagaimana?', maka 'siapa?' dalam satu-satu perkahwinan itu tidak lagi menjadi punca yg menghentikan denyut kasih suami isteri di pertengahan usia.

Justeru, aturlah langkah demi langkah, usah lelah apatah lagi mengalah.

                                       Teruskanlah bercinta hingga ke syurga-NYA.

                  SEMOGA ALLOH MEMBERIKAN RAHMAT & HIDAYAH-NYA .AAMIIN

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

" resent post "