Minggu

Aku Dilamun Cinta KepadaMU Ya Rabb...


Bismillaah,...

Puji syukur kehadirat-MU Ya Alloh atas segala rahmat dan karunia
Betapa tak terhitung Nikmat yang Engkau anugerahkan kepada hamba-MU
Betapa Cinta -Mu tercurah bersama kasih dan karunia-MU
Cinta yang tak bisa diungkap dengan perkataan selain diriMu
Dan rasa terimakasih pula teruntuk mu wahai Ayah & Bunda , yg telah membelaiku dengan limpahan cinta & kasih sayang , yg mndidik ku , memberikan ku bekal kehidupan semoga Alloh subhanahu wata'ala senantiasa melimpahkan Rahmat , Taufik & Hidayah -NYA kepada mu wahai ayah bunda . "Allohuma firli dzunubi wali walidaya warhamhuma khama robbayanii shoghiro .aamiin "

tak terasa detik demi detik , hari demi hari , tahun bertambah tahun ,... dan usiaku pun telah berkurang satu tahun ,... namun Ya Alloh ,... apakah yg telah hamba persiapkan untuk bekal kehidupanku nanti kehidupan yg Engkau janjikan kekal dan itu pasti datang ,... ???
Hanya pertolongan-MU ya Alloh hamba dambakan semoga hamba menjadi insan yg senantiasa istiqomah di Jalan yang Engkau Ridhoi ,...dalam ketetapan Iman , Islam & Ikhsan . La illaha illalloh Muhammadurosululloh

Bismillah wal Hamdulillah.

Syukur pada Allah, masih ada sisa hidup sehingga ke hari ini. Meskipun malaikat maut seringkali menjenguk kita, menunggu masa menarik nyawa. Cuma, saatnya, tidak pasti bila.

Semakin bertambah umur,
semakin bertambah amanah
semakin bertambah tanggungjawab
semakin bertambah taklifat.
Semakin bertambah umur,
semakin bertambah ujian
semakin bertambah cabaran
semakin bertambah dugaan.
Semakin bertambah umur,
semakin banyak amalan
semakin banyak dosa
semakin banyak suka dan lara.

Semakin bertambah umur, 
semakin jauh dengan keluarga
semakin jauh dengan rakan dan taulan
semakin jauh dengan keseronokan dan kesenangan.

Kerana apa,
semakin bertambah umur,
masa yang tersisa semakin sedikit,
masa yang dinanti semakin hampir,
masa yang pasti dihadapi oleh semua,
menandakan
semakin dekat diri ini dengan KEMATIAN!

Sediakan bekalan setiap masa, bukan berkala..

Begitu banyak nikmat yang telah Allah kurniakan. Adakah aku tergolong dalam golongan orang-orang yang bersyukur??

"Dan Dia telah memberikan kepadamu segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya. Sungguh, manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat Allah)."  (Surah Ibrahim, 14 : 34)
Doakan saya dan kita semua sentiasa berada dalam perlindungan dan jagaan Allah. Moga Allah tetapkan hati kita dalam ketaatan dan ketaqwaan dalam agamaNya.

Muhasabah diri..

 Alhamdulillah ,...Allohuma aamiin, insyaAllah..moga doamu sahabat yang telah mengirimkan doa-doanya ke dinding & lewat inbok ke bening , bening ucapkan Jazakumullohu khoiron katshir , semoga doanya diangkat tinggi oleh malaikat dan dimakbulkan Allah. doa yang sama pula bening ucapkan kepada para sahabat semua , semoga Alloh senantiasa memberikan rahmat , taufiq dan hidayah-NYA  kepada kita semua  …kerana ukhwah itu sangat indah… tak dapat nak digambarkan…kita bersama seiringan..membina tarbiyah dan mendidik jiwa dalam satu matlamat..redhaNya kita jejaki seiringan..:) Alhamdulillah..kita bersama dalam suka dan duka..dalam tangis dan tawa kita bersama..anjurkan itu dan ini..i'm proud of you all akhawat..ana uhibbukum fi Al Islam..fillah…:) Berakhir di kolej tidak bermakna berakhirnya hubungan kita..ikatan kasih sayang kita diikat dengan tali Allah, dengan akidah yang satu, berTuhankan Allah Yang Maha Esa, kalimah syahadah bersemi di hati, mengadap kiblat yang sama..:) walaupun saujana di mata namun di hati hanyalah seinci…
Akhawat yang dikasihi fillah,
ana tidak memerlukan seseorang yang sempurna untuk dijadikan sahabat, memadailah seorang teman yang membuatkan ana berasa sempurna apabila mengenalinya..syukran sahabiah fillah..antum menyempurnakan dan menyerikan hari-hari ana di dunia maya ini (jejaring sosial face book ini).moga ikatan hati kita sentiasa dibajai dengan cinta rabitah…ameen..insyaAllah ~
Dalam kesakitan teruji kesabaran,
dalam perjuangan teruji keikhlasan,
dalam ukhuwah teruji ketulusan,
dalam tawakal teruji keyakinan,
Hidup ini amat indah jika segalanya kerana Allah ..~
"cukuplah bila aku merasa mulia kerana Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berilah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai"
Saiyidina Umar Al Khattab
Tiada yang lebih manis dari mengenangkan bahawa segala yang terjadi adalah peraturan dari Allah..pasti ada jalan keluarnya dalam kekusutan itu, pasti ada hikmahnya dalam apa yg tersimpul itu..cuma kesabaran dalam menantikan apa yg tidak pasti seringkali membuat kita tersungkur, tambahan terpukul dengan debu-debu dosa dunia..peringatan buat diri sendiri..

Ya Allah, sambutlah tanganku ini, pimpinlah ke arah redhaMu dalam apa jua yang kulakukan, kumencari suatu rahsia dalam mendidik sebuah keikhlasan agar ianya kekal bertapak di hati ini..Ya Allah, kurniakanlah sebuah ketenangan dan kebahagiaan kepada kami yang segenap ini mendaki langit kehidupan..terkadang tersungkur menilai kaca dan permata, membezakan keperluan dan kehendak, berilah kami hidayahMu, temanilah akal kami dalam membuat pertimbangan, pandulah hati kami dalam mencapai pengetahuan yang sebenar tentangMu..sekian lama kami mencari punca cahayaMu, dekatkanlah kami kepada cahayaMu, terangilah jalan kami dengan petunjukMu..Ya Allah, Kaulah sebaik-baik penolong maka tolonglah kami ini.
Sekian lama ku mencari dan ku jejaki,
rahasia sebuah keikhlasan,
rahasia sabar yang indah,
rahasia ketaqwaan,
rahasia menyalakan zikir,
rahasia sebuah kesyukuran,
rahasia redhanya pada takdirMu,
rahasia senyuman yang menggembirakan…
Ya Allah, thabatkanlah hati-hati ini pada jalanMu ..
moga insan-insan lain juga merasai kemanisan dan kenikmatan ini..
O My Lord, I turn to YOU..
~ Allahuma Faqihna Fid Deen..~
Aamiin~ Bi iznillah Ya ILAHI..

"Sesungguhnya rahmat Allah sangat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik"
(Al A'raf:56)
'Sekali-kali Allah tidak mengurniakan nikmat kepada seorang hamba, kemudian Dia tarik nikmat itu dan Dia gantikan dengan kesabaran, kecuali bahawa Allah menggantinya dengan yang lebih baik dari apa yg Dia cabut darinya'
(Umar Abdul Aziz r.a)
Alhamdulillahi Rabbil 'Aalamin, akhirnya saya juga yang tenang dengan apa yang telah Allah tentukan untuk saya. Alhamdulillah saya mempunyai keluarga, teman-teman, sahabat-sahabat, kakak-kakak dan orang sekeliling yang selalu mengingatkan saya tentang Zat-zat Allah yang tiada tandingannya. Alhamdulillahi Rabbil 'Aalamin. Saya juga punya teman sejati yang selalu saya tatap usai solat. Menatapnya umpama membaca puisi indah karangan zaman Inggeris classic. alhamdulillah..indahnya ayat-ayat AlQuran..Moga berterusan saya kekal dengan teman yg ini.  Tiada kata selain pujian yang hanya layak bagi Allah. nanti..:)
Tiada pengharapan hanya pada Allah Yang Khaliq. Ya Allah, sungguh ku memohon kepadaMu kebaikan pada hari ini, dan akan datang, kemudahan dalam mencari rezeki yang halal dan baik, pertolongan-Mu, taufiq-Mu dan ketetapan untuk mengikuti petunjukMu. Ya Dzaljalali Wal Ikram..kuatkanlah genggaman tanganku terhadap imanku kerana hanya Kaulah tempatku bersandar pada segala urusanku..Aamiin..insyaAllah ~
syukur.zikir.sabar
di dalamnya terdapat kebahagiaan dan pahala..ketenanganku ada pada solat dan istigfar…
denganMu kupunyai segalanya…ku hadir padaMu, Allah Rabbul Izzati ~
Saya yakin segala yang terjadi pasti ada hikmahnya. petiklah hikmah dari setiap cubaan yang Allah berikan..moga hadirnya kekuatan dan ketenangan dalam menempuhi ujian di dunia ini..insyaAllah ~

~~~***muhasabah bening di hari milad nya***~~~

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

" resent post "